Toen ze voor het eerst werden ontwikkeld, werden voertuigcamerasystemen niet gezien als een hulpmiddel om de verkeersveiligheid te verbeteren. De uitvinders zagen ze vooral als een hulpmiddel bij het rijden. De geschiedenis leert ons dat het allereerste camerasysteem werd geïnstalleerd in de Buick Centurion conceptauto uit 1956. Dit werd onthuld op de General Motors Motorama in januari 1956 en was het eerste voertuig met een achteruitrijcamera. Hiermee kon de bestuurder een achteruitkijkspiegel bekijken zonder zich om te hoeven draaien of zelfs maar spiegels te hoeven gebruiken.
Maar de tijden zijn veranderd. Tegenwoordig worden voertuigcamerasystemen gezien als een systeem dat talloze voordelen biedt:
- Minder verzekeringsclaims, wat leidt tot een verlaging van de verzekeringskosten
- Snellere afhandeling van verzekeringsclaims
- Verbeterde bescherming en beveiliging van ladingen
- Minder incidenten met bestuurders
- Verbeterd rijgedrag
De laatste twee leiden tot een verbeterde verkeersveiligheid – zowel in termen van geredde levens als minder verwondingen, voor bestuurders en andere weggebruikers.
De Covid-19-pandemie heeft zijn eigen impact gehad op het rijgedrag. Lege wegen resulteerden in een dramatische piek in snelheidsovertredingen (volgens het Britse ministerie van Transport overschreed 56% van de auto’s tijdens de lockdown de maximumsnelheid op reguliere wegen en 53% op snelwegen). Het gevolg? Meer ongelukken, meer gewonden, meer doden.
Het is dan ook geen verrassing dat wagenparkbeheerders steeds vaker zijn beginnen investeren in oplossingen met meerdere camera’s om de algehele veiligheid van hun wagenpark en chauffeurs te verbeteren.
Hoe verschillende soorten camera’s de verkeersveiligheid verbeteren
Verbeterd rijgedrag
De nieuwste voertuigcamerasystemen, zoals de AddSecure Roadview-camera, bevatten een ingebouwde accelerometer en g-sensor, inclusief GPS-tracking en bewegingsdetectie. Deze systemen maken het mogelijk om veel soorten veiligheidsgerelateerde incidenten te detecteren, zoals extreem hard remmen of draaien, en botsingen. De systemen uploaden automatisch beelden van voor en na het incident om vroegtijdige weergave mogelijk te maken.
Ondersteuning van de opleiding van chauffeurs
Uw coaches kunnen camerabeelden gebruiken om de bestuurder precies te laten zien waar hij de fout in gaat, waarom en hoe hij herhaling kan voorkomen.
Interne camera’s in de cabine
Nieuwe ADAS- en DMS-technologie identificeert potentieel gevaarlijke rijgewoonten, zoals het gebruiken van een telefoon terwijl u de controle over het voertuig hebt, het oversteken van de rijstrook zonder richting aan te geven of te dicht op het voertuig voor u rijden. Alleen al het besef dat hun voertuig is uitgerust met dit soort technologie, zal uw bestuurders ertoe aanzetten om extra voorzichtig te zijn.
Externe camera’s – maken autorijden makkelijker … en veiliger
Door een up-to-date extern camerasysteem te installeren, elimineer je bijna volledig de dode hoeken tijdens het rijden. Uw chauffeurs krijgen een verbeterd zicht rondom, waardoor ze het vertrouwen krijgen om hun manoeuvres gemakkelijk en veilig uit te voeren.
Voertuigcamerasystemen – onderdeel van een globale strategie voor verkeersveiligheid
Voertuigcamerasystemen bieden talloze voordelen en vormen voor uw wagenparkbeheerders een nuttig hulpmiddel dat een belangrijk onderdeel vormt van uw streven naar verkeersveiligheid.
Er bestaat geen twijfel over dat voertuigcamerasystemen er zijn om te blijven. Als Europa’s toonaangevende leverancier van cloudgebaseerde videotelematica, verleggen we voortdurend innovatieve grenzen. Met onze geïntegreerde systemen beschermt u uw wagenpark tegen valse claims, verlaagt u uw verzekeringskosten, verlaagt u het aantal incidenten en verbetert u het rijgedrag. Maar het allerbelangrijkste is dat een voertuigcamerasysteem met meerdere camera’s de verkeersveiligheid voor iedereen enorm zal vergroten.
Plan vandaag nog een gratis demo.